Ung man tittar på en surfplatta. Foto: AdobeStock

Enklare och snabbare med digifysisk vård

Den pågående covid-19-pandemin har inneburit att Överviktscentrum inom Akademiskt specialistcentrum har fått ställa om stor del av vården till digifysisk vård.

— Vi hade börjat lite smått, men pandemin gjorde det helt nödvändigt att snabbt ställa om till digifysisk vård. De flesta patienter hos oss tillhör riskgrupp för covid-19 och för dem var det inte ett alternativ att fortsätta åka till mottagningen och träffa oss eller andra patienter, säger Sofia Hjort som är läkare vid Överviktscentrum.

Digifysik vård innebär att man möjliggör vård även på distans och digitalt. Att det inte måste vara i den traditionella modellen att man kommer till mottagningen och träffar sin läkare eller sjuksköterska.

Istället sker många av besöken via video. Videobesöken sker via appen Alltid öppet, som också erbjuder andra möjligheter till säker kommunikation mellan patienter och vårdgivare. Till exempel använder Överviktscentrum chatten i Alltid öppet och har märkt att det är ett snabbare och enklare alternativ till att söka patienter per telefon eller skicka brev.

— Nu får vi snabbt kontakt via Alltid öppet-appen. Jag kan skicka ett chattmeddelande – till exempel svar på prover – som patienten ser direkt. Har patienten lagt in att de vill få notifiering så får de också ett meddelande i telefonen, berättar Sofia Hjort.

Lättare att få vård

Många av patienterna vid Överviktscentrum har problem med sociala kontakter och att träffa nya personer. För dem kan det kännas lättare att träffas via video första gången.

— En del tycker inte att det är så kul att gå in på ett ställe som heter Överviktscentrum. Dessutom ser vi mest ansiktet på varandra via video och man behöver inte känna sig lika exponerad, säger Sofia Hjort.

En utmaning med digital vård på distans är att det är svårt att kontrollera värden som till exempel blodtryck och vikt. Några patienter har valt att skaffa en egen blodtrycksmätare på apoteket, och en del apotek erbjuder också blodtryckskontroll.

Annars upplever Sofia Hjort att videobesök fungerar bra för de flesta. En del kan vara lite osäkra i början men brukar komma in i det. Sedan har det några gånger varit tekniska problem, men det är sällan någon inte förstår hur de ska göra.

Inte lika bra för alla

Videosamtal via app fungerar dock inte lika bra för alla. Sofia Hjort ger exemplet när någon patient hade en neuropsykiatrisk diagnos, och att de inte fick lika bra kontakt via video som när de träffades i samma rum.

— Jag har haft någon patient som inte kände sig bekväm med video. Då bokade vi ett fysiskt besök på mottagningen istället, det var inga problem. Vi vill ju ändå att alla ska komma till mottagningen för undersökning någon gång, säger Sofia Hjort.

Sparar tid och resurser

De flesta som arbetar på Överviktscentrum är positiva till digifysisk vård och tycker att det är en förbättring som underlättar arbetet. Just nu varvar de att arbeta hemifrån eller på mottagningen, eftersom det inte spelar någon roll var de sitter om de har en dag med bara videomöten inplanerad.

— Jag planerar in mina fysiska besök så att jag har flera samma dag, och då åker jag in. Även om jag var lite skeptisk till videomöten i början så tyckte jag det fungerade bra när jag väl provade. Chatten har jag varit positiv till hela tiden, berättar Sofia Hjort.

Så tycker patienterna

Även de flesta patienter hos Överviktscentrum är positiva till att en stor del av behandlingen sker via videobesök. Det blir effektivare även för dem, eftersom de slipper att åka till mottagningen.

"Jag tycker det är enkelt och bra med videobesök men en nackdel är att jag inte kan väga mig," säger en patient.

"Det är lätt att ha videobesök och sparar tid när man jobbar som jag gör," säger en annan patient.

— Det är en bra utveckling när patienter och vårdgivare får enklare och snabbare sätt att kommunicera på, konstaterar Sofia Hjort.

Publicerad 2021-05-05