Appen Alltid öppet

Vi kan erbjuda dig videomöte som ett alternativ till att komma på besök. Videomöte är främst lämpligt vid återbesök eller när du har svårt att ta dig till mottagningen.

När du och din vårdgivare är överens om en tid bokar vårdgivaren videomötet med dig. Du genomför videomötet i din telefon eller läsplatta via appen Alltid öppet och du loggar säkert in i appen med BankID. 

Eftersom det krävs en remiss för att besöka vår mottagning kan du inte i nuläget själv boka ett videomöte via appen.

Så här går det till

  • Ladda ner appen "Alltid öppet" kostnadsfritt till din telefon eller läsplatta från Google Play eller App Store.
  • Du använder BankID för att logga in säkert i appen. 
  • Du hittar ditt bokade videomöte i appen under rubriken Mina ärenden. 
  • Några minuter innan avtalad tid ansluter du till videomötet genom att trycka på "Videomöte" och sedan på knappen "Starta video". Du är då i det virtuella väntrummet.
  • Videomötet startar när vårdgivaren ansluter till mötet.
  • Sitt på en lugn plats med god internetuppkoppling där du kan prata ostört, använd gärna headset. 

Avboka besök eller videomöte

Det är samma avbokningsregler för videomöten som för besök på mottagning. Videomöten kan avbokas i appen eller via telefon. Senast 24 timmar innan ditt videomöte behöver du avboka, annars debiteras du för uteblivet besök. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller 85 år och äldre.

Avgift

Det är samma pris för videomöten och besök på mottagning. Frikort gäller. Videomöten betalas via faktura.

Tolk

Det finns tyvärr inte möjlighet att ha tolk vid ett videomöte.

Ladda ner appen

Du kan hämta appen kostnadsfritt från Google Play eller App Store. Sök efter "Alltid öppet" och ladda ner appen. Det går också att ladda ner den via itunes.apple.com eller play.google.com

Support tekniska frågor

Har du tekniska frågor eller problem med appen mejlar du: alltidoppet.slso@sll.se

Chatta med kuratorn

Nu kan du som är patient hos oss enkelt ställa en fråga till vår kurator via appen Alltid öppet. Du kanske har funderingar kring sjukskrivningsprocessen eller återgång i arbete. Eller om stress, ångest eller depression. 

Chatten är öppen måndagar 13.15-15.30 samt tisdagar 9-12. De tiderna kan du oftast få svar direkt från kuratorn. 

Undantaget är följande datum under våren, då kuratorn tyvärr inte kan vara tillgänglig i chatten: 13-14 mars, 4 maj, 12 maj, 25 mar, 15 juni och 23 juni. 

Du kan förstås skicka meddelanden när det passar dig, men kan då få vänta på svaret till kommande måndag eller tisdag. 

Observera att för medicinska frågor måste du kontakta din diabetessjuksköterska via 1177 Vårdguidens e-tjänster eller på telefon 08-123 671 50.